Google Website Translator

woensdag 4 januari 2012

Lilongwe 4 januari 2012

Gelukkig nieuwjaar voor iedereen!
We zijn al weer een paar dagen in het nieuwe jaar dus het is tijd voor een terugblik op de laatste dagen van het oude jaar. Ons snorkel avontuur op Zanzibar begon goed met een groep van ca. 10 mensen van onze groep aangevuld door zo'n zelfde aantal vreemden op de Dhow. Vrij snel nadat we aan boord 'gezwommen' waren, de boot lag bij het strand in het water en we moesten tot ons middel door de branding waden om bij de boot te komen, begon de lucht flink te betrekken en begon het lieflijk te spatten met een paar druppels. Al snel was het toch wel de moeite waard om dat grote oranje zijl als dakje op te stellen om onder te schuilen. Na regen komt zonneschijn en dat hebben we geweten, zodra de regen op was begon de zon genadeloos op ons neer te schijnen en we waren blij dat we bij de plek van bestemming waren om af te koelen in het water. De Mnemba atol is een eilandje waar we kosten wat kost niet op mogen komen maar we mogen wel in de wateren eromheen snorkelen. Dit bleek echter best een uitdaging te zijn met de hoeveelheid kwallen die ons bleven belagen! Na een tijdje zijn we vertrokken naar een tijdelijke zandbank voor nog een rondje snorkelen met minder kwallen en voor een heerlijke lunch van vers fruit, een soort pannenkoekjes en op de BBQ gegaarde vis. Tijdens de lunch werd ons eilandje echter steeds kleiner en al snel was er niets meer van te bekennen en zijn we weeroo weg gegaan naar het 'vaste land' van Zanzibar. Na nogmaals heerlijk gegeten te hebben 's avonds was het de volgende dag tijd voor de terug reis naar Dar es Salaam. Door het stomend hete Stone Town om weer op de ferry te komen die ons naar Dar zou brengen. Aangezien ik met mijn groepje moest koken die avond moesten we eerst naar de supewrmarkt om inkopen te doen. Dit lijkt makkelijker dan het daadwerkelijk is aangezien we een budget kregen van ca. 1,50 euro per persoon om daarvoor avondeten, ontbijt en lunch te kopen. Dat is irt bepaald een vetpot en wordt verder bemoeilijkt door een supermarkt die half leeg is. Met wat improvisatie konden we toch ingredienten inden voor een smakelijke stoofpot met rijst die avond. Van de overgebleven rijst konden we mooi rijstpudding maken voor het ontbijt de volgende ochtend. De volgende ochtend begon vroeg, om 4:30 uur rijden we weg van de camping om tr proberen Dar es Salaam uit te komen zonder in de file te komen. Dit lukt, bijna, en even buiten Dar es Salaam, en een slordige 3 uur later is het tijd voor ons ontbijt langs de weg. De rest van de dag wordt in de truck doorgebracht met een prschtig uitzicht over een steeds veranderend Tanzania. Het was de bedoeling om bij een bushcampus te overnachten maar door drukte op de weg zijn we eerder gestopt bij een csmping waar zo zowaar warme douches hadden. Die waren we al een tijdje niet tegengekomen dus dat was wel leuk voor de verandering. Zeker aangezien het hier een stuk koeler is dan bij de kust. Ook de volgrnde dag brengen we hoofdzakelijk in de trukc door en we steken de grens over naar Malawi. We hebben eerst 1 nacht bij het noorden van Lake Malawi voordat we de volgende dag doorrijden naar een camping meer naar het zuiden van het meer. Deze camping 'Kande beach' zal onze thuisbasis zijn voor 3 nachten en hier brengen we ook de jaarwisseling door. Met als thema 'animal' proberen we een leuke uitfit te bedenken en de markt in Mzuzu heeft een speciale selectie erg foute outfits met zebra streepjes en luipaard printjes. We kennen best wat mensen die jaloes zouden zijn met al deze dierenprintjes ;)
Jammer genoeg denkt niet iedereen dat het leuk is om je als dieren te verkleden maar wij hebben ons zeker vermaakt... En ach, we zullen carnaval ook missen dit jaar dus wel leuk als we toch minimaal 1 verkleedfeestje hebben...
Wat waarschijnlijk niet al te verwonderend zal zijn is dat we de dagen hierna niet veel anders gedaan hebben dan bijkomen en relaxen. Daar is ook niets mis mee, het is tenslotte onze vakantie! Op 1 januari wordt er om half 8 's ochtends een varken afgeleverd omdat we, nou na de vleeseters onder ons, die avond een varken aan hrt spit zullen eten. D hele dag wordt het varkentje rondgedraaid en de kookgroep hoeft voor de verandering alleen maar een paar bijgerechten te maken. Ook voor de niet vleeseters is er een nieuwjaars lekker hapje te krijgen.
Op 2januari zijn we met een groep naar een lokaal dorpje gegaan om daar te eten, al zittend op de grond hebben we binnen 15 seconden een groep van zeker 20 kinderen om ons heen verzameld die alles van je willen weten maar helaas vooral vragen om schoene, pennen, werkboeken voor school en geld. We geven ze niets omdat ze toeristen en witte mensen niet moeten associeren met gratis spullen.
Gister zijn we vanuit Kande Beach naar Lilongwe gereden. Niet zo'n hele lang rijdag naar de hoofdstad van Malawi. We kregen twee uurtjes in de stad om wat lunch te halen en eventueel wat inkopen te doen. Lilongwe, het stukje stad waar we los gelaten worden geeft een semi westerse indruk. Een supermakt waar alle schappen gevuld zijn en een grote 'we-verkopen-alles' winkel. Ook zijn er opeens meerdere buitenlanders op straat. We hebben vaker andere overlanders gezien maar hier lijken ook echt gemixte populaties te wonen of op vakantie te zijn. Vandaag hebben we een dag rust in Lilongwe, terwijl Claire de halve dag met onze paspoorten bij de ambassade zit om visa te krijgen voor onze reis door Mozambique morgen. We besteden de dag goed met een beetje shoppen (voedsel dingetjes die we missen) en internetten. De inttnet mogelijkheden zijn de laatste weken vrij beperkt geweest dus we maken vandaag dankbaar gebruik van snel en goedkoop internet. Vanavond is er op de camping een quizavond waar we gezellig aan mee gaan doen en dan is het morgen tijd om naar Mozambique te vertrekken.
Uit eten bij de locale bevolking in Malawi

Tijdloze outfit voor ons nieuwjaarsfeestje

Samen op 'the Beach'

1. Ook voor jullie een fijn en gezond 2012......en blijf genieten.

2. Ook voor jullie een heel gelukkig 2012! Leuk om steeds jullie belevenissen te volgen. Zonnige verhalen voor een donker en stormachtig Nederland ;) Heel veel plezier nog!