Google Website Translator

woensdag 18 januari 2012

Inhalen

Ok het is echt heel lang geleden dat ik een bericht op deze blog geplaatst heb maar geloof me, ik heb goede excuses!
We hebben het gewoon druk gehad en daarnaast (excuus nummer 2) veel te weinig internet mogelijkheden.
Dus ga ik proberen om een verhaaltje te schrijven waarmee jullie weer up to date zijn maar om het niet zo lang te maken dat jullie er echt makkelijk voor moeten gaan zitten zoals een goed boek zeg maar.
Komt ie: de laatste keer dat ik iets online geplaatst heb was in Harare (de hoofdstad van Zimbabwe). Dat was het onderweg verhaal van ons leven 'on the road' zeg maar.
De paar dagen ervoor zijn we van Lilongwe (Malawi) naar Harare gereden met een bushcamp ergens in de Tete Corridor in Mozambique. Voor de oudere onder jullie hebben jullie misschien nog wel herinneringen aan de Tete Corridor van het nieuws, voor de jongeren onder jullie: Google doet wonderen!
Eenmaal in Harare aangekomen hebben we daar 2 nachten geslapen en zijn we op de tussenliggende vrije dag naar de lokale Botanische Tuinen gegaan. Deze hadden we bijna geheel voor onszelf en ondanks dat de tuinen hier en daar wat (lees: heel erg) verwaarloosd zijn was het toch de moeite waard.
Na Harare zijn we naar de 'Eastern Highlands' gegaan naar de Chimanimani bergen in het oosten van Zimbabwe. Ook hier hadden we twee nachten op een camping die ook ietwat (lees: nog erger dan de tuinen) verwaarloosd was. Ware vergane glorie maar oh oh oh, wat een uitzicht (zie blog van James voor een foto van het uitzicht, laatste foto vorige post met rode bergen en maan - http://jameslidster.blogspot.com/).
Op de vrije dag zijn we er op uit getrokken om iets meer van de bergen (te voet) te ontdekken. Heerlijke wandeling gemaakt!
De volgende stop was Great Zimbabwe. Dit zijn ruines (grootste ten zuide van de sub sahara schijnbaar) en bestaan hoofdzakelijk uit lossen stenen muurtjes (zonder cement dus) en een ronde toren en natuurlijk een onbeschrijfelijk mooi uitzicht over de omliggende omgeving (foto's volgen hopelijk later een keer).
Na een nacht was het tijd om door te tijden naar Gweru. De een na grootste stad van Zimbabwe maar belangrijker thuisbasis van Antelope Park waar ze bezig zijn met het fokken van leeuwen en het trainen en klaarstomen voor hun leven in het wild. Te veel om op te noemen maar ik weet zeker dat je meer informatie kan vinden als je bij google 'antelope park gweru' invoerd.
Hier zouden we 3 nachten blijven en hebben we allerhande activiteiten gedaan. Met leeuwen lopen (en aaien en staartjes vasthouden) en leeuwen te eten zien krijgen (achter een hek en de leeuwen komen op je afgestormd omdat het eten ongeveer een meter bij je vandaan ligt aan de andere kant van het hek - de video's MOETEN jullie gewoon echt een keertje zien). Ook zijn we 's avonds met de leeuwen naar buiten gegaan om ze hun jachtinstinct te laten oefenen... in het donker in een open auto met 4 leeuwen die je makkelijk aan stukken zouden kunnen scheuren maar die reageren op fluitjes, de leeuwen die vervolgens de impala's of de wildebeesten spotten en daar achteraan gaan... spannend!
Tevens hebben we op mijn verjaardag een bushwalk gedaan om te leren over planten, sporen van dieren en overlevingstechnieken in de bushbush. Op mijn verjaardag was het 's avonds ook tijd voor een feestje en Claire had bedacht dat we ons met het thema Friday the 13th (de film) moesten verkleden. Bijna iedereen had hier moeite voor gedaan en het was een geslaagd feestje (wederom hoop ik op een later tijdstip foto's toe te kunnen voegen).
op 14 januari was het tijd om door te gaan naar Balaweyo waar we ook weer 2 nachten zouden blijven. Op de vrije dag zijn we op neushoornjacht gegaan, helaas hebben we niets gezien maar we konden wel genieten van mooie uitzichten in Matapos National Park (tussen de regenbuien door :)).
Na twee nachten was het dan eindelijk tijd om door te reizen naar de Victoria Watervallen. Ons middelpunt, halverwege de reis en DE plek bij uitstek om allemaal rare dingen te doen zoals van bruggen af springen met elastiekjes aan je enkels. Wegens het ongeluk dat op 31 december is gebeurd met de Bungee is het op dit moment niet mogelijk om te bungee jumpen (he wat jammer nou zeg.... *zegt ze sarcastisch*). Op de 31e is de bungee geknapt toen er een meisje vanaf sprong en ze is in de rivier terecht gekomen en heeft het overleefd. Ben ik heel blij om maar kun je je voorstellen dat ik niet sta te springen om te springen?
We zijn gister in de ochtend naar Zambia afgereisd (toch zeker een kwartier reizen) om daar te microlighten over de watervallen. In een buggystoeltje zitten met een vlieger boven je en een grasmaaier motor die je de lucht in moet krijgen... HELEMAAL GEWELDIG!!!!
Echt de moeite waard en we waren er tevreden mee om na zo'n geweldige ervaring weer terug te gaan naar Zimbabwe om daar de watervallen op ooghoogte te bekijken en de 'spray' in ons gezicht te voelen. Alsof je onder de douche staat, had zo mijn haar kunnen wassen (als ik shampoo meegenomen had).
Na het park via de toeristishe route naar de camping terug gelopen via een vrij verlaten weg. Impase, wrattenzwijn, verschillende bok soorten gezien onder het luid gebrul van de nijlpaarden in de rivier op zo'n 50 meter afstand. Met de wetenschap in het achterhoofd dat er jaarlijks veel mensen doodgaan door het tegenkomen van nijlpaarden vonden we dit toch wel heel spannend.... er zat geen hel tussen moet je even weten en oh ja.... in het gebied komen ook olifanten voor!
Vanochtend hebben we de spannende dingen voort gezet door te gaan white water raften op de Zambezi. Ook dit was een geweldige ervaring. Met stroomversnellingen van verschillende categorieen (2 t/m 4) zijn er omgeslagen, hebben we heel veel water binnen gekregen en mochten we ook stukken 'drijven'.
Voor mijn verjaardag heb ik van de groep een bon gekregen (voor 2) voor 'high tea' in een luxe restaurant en dat hebben James en ik net gedaan voordat ik hier het internet cafe inliep. Heerlijke scones, sandwiches en taartjes en een prachtig uitzicht van de brug en de waterval met een regenboog erboven. Je kan wel stellen dat ik een tevreden persoon ben op dit moment.

Morgen gaan we weer verder in de richting van Botswane en morgen middag een cruise over de Chobe rivier in Botswana....

Helaas heb ik hier geen mogelijkheid om foto's te uploaden dus ik hoop dat ik dat binnenkort nog een keertje kan doen.

Internet is vrij spaarzaam geweest hier in Afrika en serieus, met een inbel verbinding met een telefoonlijntje kun je niet eens je mail openen. Met dat in het achterhoofd weet ik niet wanneer ik weer kan 'updaten' maar zodra ik kan zal ik het doen om jullie op de hoogte te houden.

Als laatste wil ik zeggen: Dank jullie wel voor alle verjaardagswensen!

Great Zimbabwe

James met een 14 maanden oude leeuw

Even staartje vasthouden... het ware 'uitlaten'

hmmm lekker, avondeten

Microlight

2 opmerkingen:

  1. zo rem wat een super gaaf verhaal weer!!! en wat een super geweldige dingen hebben jullie gedaan!!!! te leuk gewoon!!!!! en wordt steeds een beetje meer jaloers, had gewoon met jullie mee moeten gaan ;)
    kijk uit naar het volgende verhaal en de foto's natuurlijk.
    de vissen vieren feest in verband met de verjaardagen in januari ;) zie fecebook haha als dat mogelijk is natuurlijk.
    nou mies blijf genieten en geef elkaar maar een dikke knuffel van mij!
    ook de groetjes van wouter!!!!
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lees ik het nu goed, omgeslagen tijdens het raften. Gelukkig zitten er geen nijlpaarden of krokodillen bij die stroomversnellingen. Ik kijk al uit naar de fotoweekendmarathon. Want daar zal het denk ik wel op uitlopen :D

    Gr Ester

    BeantwoordenVerwijderen